Thursday, April 1, 2010

"Keluarga Saya"





Kali pertama baca karangan ni rasa macam agak kelakar, tapi bila diulang baca kembali terasa sedih pula. Aku sendiri pun tak pastilah sama ada kisah ini benar ataupun hanya rekaan penulis (Bob) semata-mata. Tapi memandangkan ianya ditulis oleh seorang pelajar (kemungkinan besar pelajar sekolah rendah), logiknya ia adalah kisah benar. Mana mungkin seorang kanak-kanak mengakui dirinya sebagai anak luar nikah melainkan jika dia diberitahu sedemikian oleh ibu atau bapanya sendiri.

Jadi pada pendapat aku, ini kisah benar. Muhaha, suka hati je. Tapi kalau benarlah sangkaan aku nih, bayangkan, seorang kanak-kanak yang masih bersekolah (apatah lagi kalau dia sekolah rendah) dah tahu yang ibunya ada lelaki lain dan ayahnya tak peduli. Kakak dan abangnya pula tidak bersekolah dan ayahnya tak peduli. Ayahnya tak peduli, dia kata.

Sedihkan kalau orang yang sepatutnya menjaga kita tak peduli dan tak ambil kisah?

Pada perenggan pertama karangan ni, Bob menjelaskan pengertian keluarga sebagai sesuatu yang mesti ada ayah, ibu, abang, kakak, adik dan sebagainya. Itu yang dia faham. Sampaikan dia wujudkan watak adik yang tak wujud pun sebenarnya (jujur sungguh Bob nih). Mungkin disebabkan dia masih kecil, jadi dia hanya faham erti keluarga sampai situ je atau mungkin juga bagi dia, keluarga hanyalah sekadar nama-nama itu je.

Perenggan akhir paling menyayat hati kott. Bob teringin menyudahkan karangannya sebagai mempunyai sebuah keluarga yang bahagia (mungkin sebab cerita dongeng banyak akhirnya dengan hidup bahagia kott), tapi disebabkan dia seorang yang jujur jadi dia pun sambung ayatnya menjadi "...walaupun sebenarnya tidak.." T_T

Urghhhh apa aku membebel nih. Suka hati je buat analisis sendiri. Muhaha!

Apapun, mari sama sama doakan Bob diberi kekuatan untuk menghadapi semua dugaan nih. Chaiyok chaiyok Bob! You can do it!

Untuk apa yang kita ada sekarang nih, alhamdulillah.

Just endure with it a little bit more until I go back home okay! Everything is going to be just fine :)

No comments: